Använd de nio nedanstående tipsen för att utnyttja hela potentialen hos DdD POS och Back office.

  1. Snabb kundbetjäning
    Fler medarbetare kan använda samma DdD POS samtidigt. Om en kund önskar att ta en runda till i butiken under expedieringen går det att parkera kvittot och låta någon annan i butikspersonalen ta över kassan när kunden kommer tillbaka. Kvittot kan då tas fram med ett enda klick när kunden är klar att betala för varorna. Innan expedieringen avslutas kan man även skriva ut en byteslapp till de varor som kunden är säker på, så man kan slå in presenten medan kunden slutgiltigt bestämmer sig för antal varor.
  2. Click & Collect
    Om du har webbutik har du också möjlighet att få Click & Collect installerat – där kunderna beställer kläderna i lugn och ro på nätet och hämtar ut dem i butiken. Denna funktion gör att kunderna inte behöver gå runt i onödan i butiken och leta efter de varor de vill ha, och samtigt minskar risken för att varorna måste returneras. Click & Collect är lätt att hantera, direkt i kassan.
  3. Kundskärm
    Använd kundskärmen aktivt. Till att visa reklam, t.ex. julerbjudanden, eller regler för bytesrätt. Det finns också plats till en bild och det är möjligt att länka till er hemsida så den visas online. Kundskärmen uppdateras under funktionen ”Kundskärm” i kassan.
  4. Fullt uppdaterad butik varje dag – plocklista.
    Med plocklistan är det lätt att se till att alla varor, storlekar och färger alltid finns inne i butiken när den öppnar. Plocklistan ger en snabb och smidig översikt över vad som sålts dagen innan, vilket gör att du kan försäkra dig om att butiken är uppfylld med alla varianter som finns i lager och som i övrigt förväntas sälja bra. Att varorna är i butiken och inte på lagret gör också att det går snabbare att betjäna kunderna och det blir lättare för butikspersonalen att behålla överblicken.
  5. Varusökning i annan butik
    Du kan också, direkt i kassan, göra en sökning på en vara i en annan butik. Du ger kunderna bästa möjliga service genom att snabbt få fram information om till exempel en annan storlek eller färg än den du har på ditt eget butikslager. Funktionen finns både under ”Extra information” och inne på försäljningsdelen på DdD POS. Scanna varan kunden är intresserad av, så visas dess status i andra butiker på skärmen.
  6. Fast bytesdatum
    I DdD POS kan man registrera ett fast bytesdatum så att det bara tar ett ögonblick att skriva ut en eller flera byteslappar som passar till köp av presenter och andra varor i t.ex. julmånaden. Denna funktion måste sättas upp av DdD:s support, men tar bara fem minuter.
  7. Smidig kommunikation med medarbetarna
    DdD Admin är ett program med många bra funktioner. Däribland ”Dagens meddelande”. Det kan vara allt från ett särskilt erbjudande som medarbetarna ska tänka på, motiverande information som rör dagens budget och mål eller kanske en ändring av varornas placering i butiken som ska göras på morgonen. Dagens meddelande kommer upp på skärmen som en gul post-it och försvinner igen när man pekar på skärmen.
  8. Kul för butikspersonalen
    Via ”Personalrapporten” från DdD Back office kan var och en i butikspersonalen se antalet sålda varor, omsättning m.m. Det gör det möjligt att ordna interna tävlingar om till exempel dagens dyraste köp, flest antal betjänade kunder o.s.v.
  9. E-learning
    Kom ihåg att E-learning för både DdD POS och Back office är tillgängligt dygnet runt på http://dddretail.dk/e-learning/