DK Company

DdD Retail hjälper DK Company med snabb integration efter förvärv

Det senaste året har ett av Danmarks största modeföretag, DK Company, vuxit och blivit ännu större. Genom förvärvet av varumärkena InWear, Matinique, Part Two, Soaked in Luxury och Bon’A Parte, har gruppen utan tvekan blivit en av Nordens största modekoncerner.

Efter förvärven har även de nytillkomna företagen inom gruppen börjat använda DdD POS-lösningen. På bara en och en halv månad har mer än 70 kassaregister levererats i fem länder.

Mettelene Boldt Engdahl, Outlet Manager och en av de chefer som följde med i förvärvet, ser många fördelar med DdD:s lösningar:

”Vi driver både våra egna butiker och franchisebutikerna samt levererar till fristående butiker och kedjor. Vi har även nätförsäljning och outletförsäljning. Vi finns dessutom i flera länder. DdD:s lösningar bidrar på alla nivåer till att vi kan behålla överblicken, förbättra organisationen och erbjuda bästa tänkbara kundservice.”
Med DdD:s lösningar kan koncernen övervaka driften i realtid och alltid ha en korrekt bild över vad som säljer bäst och var.

”När det gäller vad kunderna gillar finns det stora skillnader mellan olika städer. Genom att kunna se vilka produkter som säljer bäst på olika platser kan vi enkelt flytta sådana varor från butiker där efterfrågan är lägre”, förklarar Mettelene Boldt Engdahl. ”Lösningen hjälper oss att förbättra organisationen och gör det möjligt för varje enskild butik att bättre matcha behoven hos det lokala kundunderlaget.”

Användbarhet

Ett av skälen till att det har varit relativt enkelt att få de nyförvärvade butikerna att komma igång med den valda kassalösningen beror på dess höga grad av användbarhet, berättar Mettelene Boldt Engdahl:

”POS-lösningen och dess olika funktioner är mycket användarvänlig. Detta gör att medarbetarna snabbt kan sätta sig in i systemet och utnyttja det maximalt. Är det något du inte förstår eller har glömt bort är DdD mycket hjälpsamma och erbjuder praktisk support. De har även e-utbildning som är tillgänglig 24/7. Alla våra medarbetare har genomgått en e-utbildning för att lära sig kassafunktionerna och därefter har de kunnat använda kursen som referens.”

”Vi har därför redan kommit igång och använder lösningen i varuhus och butiker som inte tidigare hade den. Och vi kör den med full funktionalitet.”
Kassaterminalerna levereras med kunddisplay där kunden inte bara kan följa transaktionen utan även se meddelanden och erbjudanden från butiken.

”Tack vare kunddisplayen och den inbyggda kortterminalen kan transaktionen genomföras mycket smidigare. Den gör det möjligt för säljaren att fortsätta den positiva dialogen med kunden och säga hejdå till denna på ett bra sätt, istället för att allt fokus hamnar på själva transaktionen och eventuella problem med kassaterminalen. På kunddisplayen kan vi även informera om lojalitetsprogram och andra aktiviteter i butiken. Och detta bidrar till att stärka den positiva relationen med kunderna”, säger Mettelene Boldt Engdahl.

Franchisetagare

DdD-lösningen har även implementerats hos franchisetagarna vilket ger dem en extra fördel.

”Många av franchisetagarna har valt att inkludera Back Office-alternativet i sin lösning. Detta innebär att de får en enklare lösning för sin egen administration”, förklarar Mettelene Boldt Engdahl.

Fakturabehandling

En funktion som ofta kommer att användas i DK Companys butiker, enligt Mettelene Boldt Engdahl, är godkännande av delar av en faktura.

”Vi får ofta fakturor som inkluderar varor som inte kommer att levereras förrän senare. Med denna lösning kan vi välja att acceptera enskilda delar av fakturan, tex. motsvarande det som faktiskt har levererats. Och då kan vi enkelt godkänna betalningen av återstående varor när dessa kommer.”

DdD-lösningen har hjälpt koncernen genom en stor förvärvsprocess och på ett avgörande sätt bidragit till processen att integrera företag och få dem att samarbeta smidigt. Det betyder att DK Company har kunnat uppnå klarhet och effektivitet på en mycket kort tid och har verktygen som krävs för att fatta rätt beslut på lokala marknader och i olika länder.

Om DK Company

Modeföretaget DK Company grundades av Jens Poulsen 2001 och har sitt huvudkontor i Ikast på Jylland. 2012 börsnoterades företaget på Nasdaq OMX First North i Köpenhamn. DK Company hade en omsättning på över 1,6 miljarder DKK 2013, med ett rörelseresultat på 94 miljoner DKK, motsvarande en vinstkvot på 5,7 procent.

I år förväntar sig DK Company en omsättning på 1,7–1,8 miljarder DKK och ett rörelseresultat på 100–110 miljoner DKK.

DK Company består av totalt 18 klädmärken bland annat InWear, Matinique, Blend, b.young och Fransa. Kläderna tillverkas huvudsakligen i Kina, Indien och Bangladesh.

DK Company har 1 500 medarbetare, inklusive medarbetarna i koncernens 250 helägda eller franchiseägda detaljhandelsbutiker.

Chat with us x