Många kedjor och butiker i modebranschen erbjuder redan Click & Collect. Om du också vill ge dina kunder denna service kan du läsa mer här.

Click (där kunden reserverar en vara på nätet) & Collect (som ger kunden möjlighet att hämta varan i en valfri butik) är ett led i en omnikanalstrategi som har som syfte att tillgodose kundernas behov av att själv kunna välja tempo, servicenivå och betalningsmetod vid köp av en given vara.

För detaljhandlaren gäller det att möta kunden där denne önskar det. Det innebär att kunna erbjuda kunden att titta på varorna hemma i lugn och ro när varan reserveras, att kunna ge extra service och rådgivning om storlek, färg o.s.v. när kunden är i butiken för att prova eller hämta ut varan samt att ge kunden möjlighet att välja när varan ska betalas – vid Click eller vid Collect.

I detalj- och konsumentbeteendeanalyser fäster man vikt vid kunden i centrum och att kunden i den digitala världen kräver fler möjligheter när den ska göra ett köp. Click & Collect innebär flera fördelar för kunden.
• Kunden kan få varan redan dagen efter – även om beställningen görs på kvällen.
• Kunden spar eventuella kostnader för leverans.
• Betalningen för varan görs inte förrän vid uthämtning.
• Kunden kan prova plagget innan köp.
• Detta gör att det inte heller uppstår något krångel med eventuell returnering p.g.a. fel storlek, passform eller liknande.

Butiken bestämmer själv hur Click & Collect ska hanteras. Ska varan hämtas från webbutiken och sedan skickas ut till butiken? Ska varan hämtas direkt från butikens lager om varan redan finns i butiken? Ska kunden kunna se om varan finns i lager i önskad uthämtningsbutik vid beställningen? Alla dessa detaljer bidrar till att lyfta kundens upplevelse och känsla av att vara i centrum.

För butiksägaren gäller det å andra sidan att kunna möta kundens allt större krav på att själv välja köp- och uthämtningskanal samtidigt som det ska kräva ett minimum av extra arbete. Den allra största delen av beställningshanteringen styrs direkt i kassaapparaten i den fysiska butiken och kan därför hanteras av butikspersonalen. På DdD:s kassaapparat visas det en Click & Collect-knapp när det kommer in en beställning till butiken. Det gör att butikspersonalen kan plocka fram varan och förbereda den för uthämtning.

Och även detaljhandlaren drar stor nytta av Click & Collect:
• Inga fraktkostnader
• Inga kostnader för att hantera returneringar.
• Möjlighet till merförsäljning när kunden är i butiken.
• Möjlighet att erbjuda kunden precis den extra service som gör att kunden kommer tillbaka.

Så förutom att möta kundernas krav på tillgänglighet och flexibilitet har du som detaljhandlare också en fantastisk möjlighet att locka kunder till din fysiska butik genom att erbjuda dem Click & Collect.